Τρίτη 24 Μαρτίου 2020

Η μολότοφ της παράδοσής μας-αναζητήσεις και προβληματισμοί για την ταυτότητα και την ιστορική συνέχεια.

...Όσο πιο τοπικό, τόσο και πιο παγκόσμιο! Ή σε σύγχρονα ελληνο-βρυξελιώτικα «Plus c’est local et plus c’ est universel»...

 από το εξαιρετικό άρθρο του Αντώνη Ανδρουλιδάκη

Παραθέτουμε για σκέψη τα παρακάτω,αποσπασματικά.


Από το βίντεο:
Γιατί απέτυχε η Ελληνική επανάσταση.Γεώργιος Κοντογιώργης.

-...Απέτυχε παταγωδώς η επανάσταση.Πανηγυρίζουμε ότι ελευθερωθήκαμε και δεν εκτιμάμε αυτό που χάσαμε επειδή υπήρξε η αποτυχία της επανάστασης .Το κράτος που θεωρήθηκε ελληνικό κράτος έγινε απλώς ένα προτεκτοράτο που έχοντας αποδομήσει και την εσωτερική του συλλογική συνοχή,οδήγησε με μαθηματική ακρίβεια στη καταστροφή...

-Για ποιόν λόγο όμως απέτυχε η επανάσταση?

-Αυτό είναι μεγάλο θέμα διότι εδώ πρέπει να καταργήσουμε από το μυαλό μας οτιδήποτε έχει να κάνει με αυτό που διδασκόμαστε από το σχολείο μέχρι τη καθημερινότητά μας.Η επανάσταση απέτυχε διότι δυστυχώς δε συνεκτιμήθηκε η ιδιαιτερότητα της ελληνικής κοινωνίας και θελήσαμε να εφαρμόσουμε το παράδειγμα της Γαλλικής επανάστασης...




Ανιχνεύσεις:Ελληνική επανάσταση και διαφωτισμός



                                       Το 1821 και η επικαιρότητά του - [4] Γ.Καραμπελιάς

Ο Γ.Καραμπελιάς διαβάζει μεταξύ άλλων απόσπασμα από την έκθεση ενός ταγματάρχη της εθνοφρουράς 16/2/1816 που παρουσιάζει τη δράση της εταιρίας και όσα πληροφορήθηκε για τις προθέσεις του Καποδίστρια:



 ...Εξ όσων μου λέγουν περί των σκοπών τους οποίους επιδιώκει ο κόμης Καποδίστριας, δια της εν λόγω προσπαθείας,οι βάσεις επί της οποίας θέλει να στηρίξει εκ νέου την ευτυχίαν και την δόξαν των συμπατριωτών του είναι η απολύτως πολιτική αυτονομία της Ελλάδος.Η Ελλάς πρέπει κατά τον Καποδίστρια να κηρυχθεί ομοφώνως υφ όλων των δυνάμεων χώρα αφιερωμένη αποκλειστικών εις τας επιστήμας και την διαφώτισην του ανθρωπίνου γένους.Το έδαφός της να κηρυχθεί εκ των έξω απρόσβλητων,εσωτερικώς δε να κρατηθεί μακράν πάσης ξένης αναμίξεως.Κειμένη μεταξύ Ασίας και Ευρώπης,ευκόλως θα κατανοεί η Ελλάς το νόημα της μυστικοπαθούς ζωής της ανατολής ενώ από την άλλη πλευρά θα δέχεται το εκλεπτυσμένο πνεύμα τον Ευρωπαίων, δημιουργούσα κατά αυτόν τον τρόπον μία δι ολόκληρον την ανθρωπότητα σωτήριον ισσοροπίαν...

Για τον Καποδίστρια απο εδώ,σε κείμενο (Διαφωτισμός και παράδοση) από . π.Γεώργιο Δ. Μεταλληνο



...Ο Καποδίστριας ήταν Ρωμηός, ήταν ορθόδοξος Έλληνας. Κι έγραφε, π.χ., ότι ο Κοραής και άλλοι στέλνανε παιδιά να σπουδάσουν στη Δύση για να γίνουν Φράγκοι, γιατί αν δεν γίνουν «μεγάλοι», αν δεν γίνουν Άγγλοι κ.ά., δεν σώζεται η Ελλάδα. Έτσι έλεγε, πίστευε και έπραττε ο Καποδίστριας...Ο Καποδίστριας, λοιπόν, κάθε άλλο! Έγραφε στον Ντεμποβί, έναν Ελβετό φίλο του, που τον βοήθησε πολύ, όπως και ο Εϊνάρδος και άλλοι: «Κοίταξε, εγώ έχω άλλο σκοπό. Τα παιδιά θα μεστώσουν πρώτα Ορθοδοξία και εθνικότητα στη πατρίδα. Και μετά θα πάνε έξω να σπουδάσουν. Κι εκεί έξω θα μελετούν πρωτίστως την ελληνική γλώσσα και την πίστη της Εκκλησίας μας, ώστε όταν έλθουν να κυβερνήσουν την Ελλάδα, το έθνος, ως Έλληνες και όχι ως ξένοι». Και γι’ αυτό τον φάγανε τον Καποδίστρια...

...Βλέπανε ότι ερχόταν από τη Δύση ο Διαφωτισμός με τις ανατρεπτικές ιδέες, της καταλύσεως των πάντων. Γιατί ο Διαφωτισμός ήταν ένα ρεύμα το οποίο άρδευε όλη την πραγματικότητα. Ήταν ένα πολυεπίπεδο κίνημα ο Διαφωτισμός...

..Ανδρείοι Kαπετάνοι, Παπάδες, λαϊκοί,
Σκοτώθηκαν κι' Aγάδες, με άδικον σπαθί.
Kι' αμέτρητ' άλλοι τόσοι, και Τούρκοι, και Ρωμιοί,
Zωήν, και πλούτον χάνουν, χωρίς καμμιά 'φορμή...
(απο το Θούρειο (Κλικ εδώ) του Ρήγα και ένα κατά τη γνώμη μας σημαντικό άρθρο (εδώ) για τα πρόσφατα γεγονότα με το Μακεδονικό σε σχέση με τα Ηνωμένα Βαλκάνια του Ρήγα.)



Άλλα δύο φιτίλια εδώ:


                            Χρ. Γιανναράς: Εθνεγερσία, σύγκρουση δύο οραμάτων


...Δεν χωράν συναγωγές ιδεολογημάτων...Ο καθένας προσωπικά ας προβληματιστεί...Τουλάχιστον τη μία και μοναδική ζωή που έχει ο καθένας μας να μη τη ζήσει ανυποψίαστος για το τι θα πει ελληνικότητα..Να προλάβει να γευτεί...Κάτι από αυτό το οποίο σώθηκε σαν συνέχεια οργανική μέχρι την ίδρυση του ελλαδικού κράτους και λίγο μετά, στις λαικές τέχνες..Δυστυχώς όχι απλώς γίναμε μεταπρατικό,μιμητικό κράτος αλλά και καταστρέφουμε συνεχώς αυτή τη συνέχεια.Ταπεινή μου γνώμη,είναι ότι η εισαγωγή του μονοτονικού και η κατάργηση των αρχαίων στα σχολειά  είναι καταστροφή ασύγκριτα μεγαλύτερη από τη Μικρασιατική.(!)Είναι πολιτιστικός εξανδραποδισμός όταν οι άνθρωποι σήμερα κάτω των 40 ετών δε καταλαβαίνουν τον Ροίδη και τον Παπαδιαμάντη.Δε καταλαβαίνουν τι θα πει τη υπερμάχω στρατηγώ τα νικητήρια. Είναι πολιτιστικός εξανδραποδισμός.Και μη περιμένετε κανένα κομματάρχη να μας γλυτώσει από αυτό. Από αυτό θα λυτρωθούμε μόνοι μας...
..Θα έλεγα ότι το πρώτο λάθος είναι η οικοδόμηση αυτού του κράτους, η θεσμική του άρθρωση και δομή με βάση την αντιγραφή των Ευρωπαικών προτύπων.Δεν έγινε μελέτη των τοπικών αναγκών..Αυτός ο λαός ζούσε τόσους αιώνες πρίν!Πως ζούσε;;
Παρακάμφθηκε όλο αυτό το ερώτημα,το ποιες είναι οι δικές μας ανάγκες...

π.Ν.Λουδοβίκος : 

«Ο Έλληνας έχει εγκαταλείψει, λόγω συλλογικής κατάθλιψης, την προσπάθεια να μπει στην ιστορία ξανά» 

Αποσπάσματα από συνέντευξη:


...Να το καταλάβουμε λοιπόν με ψυχαναλυτικούς όρους το έθνος και θα δείτε γιατί είναι πολύ βοηθητικό αυτό που σας λέω. Όλα τα έθνη κάνουν την ταυτότητά τους μέσα από μια μυθοποιημένη αντιπαλότητα, με πολλούς άλλους γύρω τους. Μία μυθοποιημένη αντιπαλότητα η οποία ουσιαστικά επιδιώκει να εξηγήσει την έλλειψη, την ιστορική έλλειψη με μια αναγωγή σε ένα παρελθόν που μου το αφαίρεσε κάποιος κακός, Σε κάποιο παρελθόν υπήρξε μια πληρότητα, έτσι δεν είναι; Αυτή λοιπόν την χαμένη πληρότητα μού την έκλεψε κάποιος και πρέπει να εξηγήσω την έλλειψη. Έτσι αυτός ο κάποιος είναι ένας αποδιοπομπαίος τράγος, δηλαδή αυτή η μυθοποιημένη έχθρα, η οποία γεννά την ταυτότητα.

Η ταυτότητα είναι μία συνέχεια λόγων, οι οποίοι επιδιώκουν να εξηγήσουν, γι’ αυτό είπα ότι είναι πάντα σε κρίση, το γιατί είναι δυνατόν να χαθεί αυτή η πληρότητα του παρελθόντος μέσω του μυθοποιημένου εχθρού ή αποδιοπομπαίου τράγου. Οπότε η έννοια της ταυτότητας είναι μια τάση επιστροφής στο ιδεώδες αυτής της πληρότητας και της απόλαυσης. Και επειδή δεν μπορούμε να την κάνουμε άμεσα αυτή την επιστροφή, έχουμε διάφορες πρακτικές όπως είναι τα φεστιβάλ, οι τελετές και τα λοιπά και οι οποίες μας επιτρέπουν κατά κάποιο τρόπο να μνημονεύουμε συνεχώς την πιθανότητα να επιστρέψουμε στην πληρότητα αυτή τη χαμένη του παρελθόντος. Όλες οι εθνικές ταυτότητες είναι σε κρίση!...

...

Εκείνο το οποίο συνέβη στον τόπο αυτό είναι ιστορικά αναγνώσιμο πάρα πολύ άνετα. Δεν είχαμε τον χρόνο και τον χώρο να κάνουμε θεσμούς με τον τρόπο που φυσιολογικά αυτοί οι θεσμοί γίνονται από ένα σημείο και πέρα...


...Οι πραγματικές ταυτότητες είναι ταυτότητες πάντοτε εν διαλόγω. Και για να γυρίσω πίσω σ’ αυτά που είπα στην αρχή, πρέπει να ξεπεράσουμε όλα αυτό το ψυχαναλυτικό μπουντρούμι της δήθεν χαμένης πληρότητας την οποία κάποιος μας την πήρε και επομένως, πρέπει να είμαστε εχθροί ενάντια σ’ αυτόν τον κάποιον, όποιοι και εάν είναι αυτοί, οι Τούρκοι, οι Φράγκοι, όποιος και αν τελοσπάντων. Υπάρχει και μια άλλη δυνατότητα. Να πω ότι στη φάση της ωριμότητας που βρίσκομαι, της ιστορικής ωριμότητας που πρέπει να είμαστε όλοι μετά απ’ όσα τραβήξαμε, να πω λοιπόν ότι η ταυτότητα είναι κάτι το οποίο είναι πραγματικά ένα ιστορικό γεγονός και έρχεται από το μέλλον. Δηλαδή δεν είναι απλά αυτό που μου συνέβη. Προσέξτε, στην κοινή μας λογική φαίνεται ότι ιστορική ταυτότητα είναι αυτό το οποίο συνέβη, οπότε σας βγάζω μια εικόνα του Κολοκοτρώνη, σας τη δείχνω και σας λέω αυτός είμαι εγώ. Αυτή είναι η φανταστική στην πραγματικότητα ταυτότητα. Η πραγματική ταυτότητα είναι αυτή η οποία έρχεται μέσα από το διάλογο με βάση αυτό που υπήρξα, στο τώρα όμως, και έρχεται από το μέλλον, δηλαδή είναι κάτι το οποίο διαμορφώνεται μέσα στην πορεία αυτού του διαλόγου και είναι επερχόμενη πάντοτε...
...
...Δημιουργικός γίνομαι όταν συναντήσω κάποιον που γονιμοποιεί αυτό που είμαι. Δημιουργικός δεν είμαι όταν συναντήσω κάποιον ο οποίος απορρίπτει αυτό που είμαι, ή όταν, εξαιτίας του, αναγκάζομαι να απορρίψω αυτό που είμαι. Δημιουργικός γίνομαι όταν διαλέγομαι με κάτι το οποίο βαθύτερα μέσα μου έχω και είμαι, ό,τι καλύτερο έχω...



Και άλλα άρθρα για μελέτη:




Όταν ο Παπουλάκος "συνάντησε" τους Ινδιάνους (από εδώ)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου