Κυριακή 12 Απριλίου 2020

12-04-1204 Μνήμη και προεκτάσεις από τη πρώτη άλωση

π. Γεώργιος Μεταλληνός - Ἐκεῖνον τὸν Ἀπρίλιο... (Ἡ ἅλωση τοῦ 1204)
και: Η Άλωση του 1204 και οι συνέπειες της

Η πρώτη Άλωση της Κωνσταντινούπολης το 1204 - Σχόλιο για το βιβλίο του Γιώργου Καραμπελιά «1204, η διαμόρφωση του νεώτερου Ελληνισμού»



 Άλωση Κωνσταντινούπολης από Φράγκους - λάφυρα στην Ευρώπη (βίντεο)

Απόσπασμα από την εκπομπή δεν είσαι μόνος (βίντεο)

Απόσπασμα από την εκπομπή 'ανιχνεύσεις'(Χρ Γιανναράς-βίντεο)



                                                       


Χρήστος Βακαλόπουλος -Γραμμή του Ορίζοντος
                                                                                                                                     
Άυπνη, χωρισμένη.Γνωρίστηκαν στη Βενετία με τον Γιάννη, μπροστά στον Άγιο Μάρκο, μπροστά στους κλεμμένους βυζαντινούς θησαυρούς.Πήγαν να φάνε μαζί, έμοιαζε με διαφημιστικό, ήτανε ακριβώς σαν διαφημιστικό, τρεις μέρες αργότερα του είπε ναι επειδή ήταν σαν διαφημιστικό.Επιτέλους η ζωή είχε γίνει διαφημιστικό.Μπήκαν στη Κωνσταντινούπολη με σκοπό η ζωή να γίνει διαφημιστικό και τα κατάφεραν.Οργάνωσαν σταυροφορίες με σκοπό να σβήσουν την αυτοκρατορία των Ρωμαίων ώστε να συναντηθεί με τον Γιάννη μπροστά στον Άγιο Μάρκο και να ζήσουν ένα διαφημιστικό τριήμερο.Έκαναν έρωτα τυλιγμένοι με μαύρα σεντόνια.Έλεγαν πράγματα που κάπου τα είχαν ακούσει, κάπου τα είχαν δει, κάτι τους θύμιζαν αυτά τα λόγια που έλεγαν ο ένας στον άλλο.Της έκανε πρόταση γάμου ενώ κατάπινε την τελευταία μπουκιά κι εκείνη έπρεπε να γελάσει,να τον ρωτήσει αν μιλάει σοβαρά κι ύστερα να πει ναι.Κατάπιε,γέλασε, τον ρώτησε αν μιλάει σοβαρά κι ύστερα είπε ναι.Οργάνωσαν σταυροφορίες με σκοπό να πάει με τον Γιάννη να φάει μακαρονάδα ώστε να γελάσει, να τον ρωτήσει αν μιλάει σοβαρά κι ύστερα να πει ναι.Είπε ναι, δέχτηκε.Μπήκαν στην Κωνσταντινούπολη, τα έκαναν γυαλιά καρφιά, πλακώθηκαν μεταξύ τους και μερικά χρόνια αργότερα άρχισαν να γυρίζουν διαφημιστικά.Συνεχίζουν τις σταυροφορίες μέσω των διαφημιστικών με μεγάλη επιτυχία, επαναλαμβάνουν πράματα που έχουν ακούσει κάπου, θυμούντε χειρονομίες που τις έχουν δει κάπου, καταπίνουν, γελάνε, λένε ναι, δέχονται τις προτάσεις γάμου.Όλα είναι πολύ φυσικά, όλα έχουν γίνει φοβερά φυσικά, επιτέλους η ζωή έγινε φυσική, απο το 1204 και μετάη ζωή άρχισε να γίνεται απίστευτα φυσική, καθαρή, δημοκρατική, ισσοροπημένη.Καθώς περνάει ο χρόνος γίνεται όλο και πιο φυσική, σχεδόν χαμογελαστή, όλο ευχάριστες μπουκιές, μακαρόνια, σάλτσα, κιμάς, κόκκινο κρασί, ψίχουλα στο τραπεζομάντιλο που θα τα μαζέψει ο Γιάννης και θα τα πετάξει στα περιστέρια.Επιτέλους μπήκαν στη Κωνσταντινούπολη, διέλυσαν την αυτοκρατορία των Ρωμαίων, τα έκαναν γυαλιά καρφιά.Το στιβαρό χέρι του Γοδεφρείδου Βιλλαρδουίνου οδήγησε την πολιτισμένη ανθρωπότητα με αποφασιστικότητα προς τα διαφημιστικά, πάντα υπήρχαν διαφημιστικά και οι Βυζαντινοί το έκρυβαν, έπρεπε να μπουν στην Κωνσταντινούπολη, να διαλυθεί η απάτη, να μπορούν να παντρεύονται τρώγοντας μακαρόνια με κιμά, να μαζεύουν τα ψίχουλα σε μια χαρτοπετσέτα και να ταίζουν τα περιστέρια.Άν δεν έμπαιναν στην Κωνσταντινούπολη, δεν θα αποκτούσε ποτέ η ανθρωπότητα χαρτοπετσέτες, διαφημιστικά, ωραία μακαρόνια με κιμά, ξεναγούς με ωραία παντελόνια.Ήταν ιστορική αναγκαιότητα τα παντελόνια, η πρόταση γάμου του Γιάννη ήταν ιστορική αναγκαιότητα, το στιβαρό χέρι του Γοδεφρείδου Βιλαρδουίνου την οδήγησε να πει το ναι με μεγάλη αποφασιστικότητα.Ήταν ένας γάμος με φόντο τους κλεμμένους βυζαντινούς, μέσα σε μαύρα σεντόνια.

Ελληνίδα μελαχρινή ξενυχτισμένη.Τους περιμένει στο λιμάνι το κρουαζιερόπλοιο.Συνεχίζουν τις σταυροφορίες μέσω των διαφημιστικών, τα καταφέρνουν αρκετά καλά, έχουν μάθει να τα κάνουν γυαλιά καρφιά με απόλυτα φυσικό τρόπο, απο το 1204 και μετά η υπόθεση γυαλιά καρφιά εξελίσσεται ήρεμα, ανθρώπινα, πολιτισμένα, ομαλά.Παρατηρούν τον εαυτό τους στα διαφημιστικά, ακόμα και όταν χέζουν συμπεριφέρονται διαφημιστικά, κάποτε θα βρεθεί ένας τρόπος να διαφημίζονται τα σκατά.Η αυτοκρατορία των ρωμαίων εμπόδιζε να διαφημιστούν τα σκατά, αυτό ήταν απαράδεκτο.Οι Βυζαντινοί δεν θα ανακάλυπταν ποτέ τα διαφημιστικά, είχαν αλλού το νου τους, αυτό ήταν απαράδεκτο.Έπρεπε να γίνουν όλα γυαλιά καρφιά ώστε να ταξιδεύουν αργότερα με την ησυχία τους τα πλοία της αγάπης, φορτωμένα με τηλεοπτικούς δέκτες που αναμεταδίδουν διαφημιστικά μέσα στο πέλαγος.Τα κρουαζιερόπλοια ήταν ιστορική αναγκαιότητα, απο αρχαιοτάτων χρόνων ο άνθρωπος επιθυμούσε να ταξιδεύει με κρουαζιερόπλοια, να φοράει παντελόνια και να βλέπει μέσα στο πέλαγος διαφημιστικά.Αν δεν υπήρχε η αυτοκρατορία των Ρωμαίων, θα είχαμε φτάσει πολύ πιο σύντομα στα διαφημιστικά, καθηστερήσαμε χίλια χρόνια να ανακαλύψουμε την ιστορική αναγκαιότητα, αν δεν ήταν ο Κωνσταντίνος ο Μέγας και οι χριστιανικές τρέλες του, οι άνθρωποι θα είχαν γνωρίσει την ευτυχία πολύ νωρίτερα.Η ευτυχία περιγράφεται με μεγάλη ακρίβεια στα διαφημιστικά.Ο Γιάννης την έκανε πτόταση γάμου ακολουθώντας τον πιο φυσικό τρόπο, αυτόν που περιγράφεται με εξαιρετική ακρίβεια σε ένα απο τα χιλιάδες διαφημιστικά που έχουν γυριστεί στην πλατεία του Αγίου Μάρκου.Αν δεν υπήρχε ο Γοδεφρείδος Βιλαρδουίνος, δεν θα είχε παντρευτεί ποτέ με τόσο φυσικό τρόπο, δε θα του έλεγε ποτέ ναι καταπίνοντας μακαρόνια με κιμά.

Τριανταδύο χρονών, άυπνη.Είπε ναι, δέχτηκε.Είναι πολύ οργανωμένοι, πολύ ήσυχοι, πολύ φυσικοί, τους περίμενε το κρουαζιερόπλοιο.Τους εξηγούν τα πάντα και τα ξεχνάνε αμέσως, τους εφιστούν την προσοχή και η αδιαφορία κερδίζει έδαφος μέσα τους, τους δείχνουν κάτι και κλείνουν τα μάτια, κουνάνε το κεφάλι, φωτογραφίζουν ο ένας τον άλλο.Ξέρουν πως πρέπει να συμπεριφερθούν το έχουν δει στα διαφημιστικά.Δεν τους αγγίζει τίποτα, είναι αέρινοι, πανέμορφοι, άτρωτοι, καθαροί, ελεύθεροι, υπερφυσικοί.Σαβανώνουν την ανθρωπότητα μέσα σε διαφημιστικά.Αρχηγός τους είναι ο Γοδεφρείδος Βιλλαρδουίνος, αυτός που έκανε τα πράματα να τρέξουν, να κυλήσουν φυσικά τα γυαλιά καρφιά.Έχουν νικήσει κατα κράτος, αυτοί έβγαλαν τα πιο ωραία διαφημιστικά, έκλεψαν τους βυζαντινούς θησαυρούς, τους καταχώνιασαν και άρχισαν με μανία να γυρίζουν διαφημιστικά.Τα διαφημιστικά τους ξεπερνάν σε ομορφιά και μαγεία τα πιο υψηλά επιτεύγματα της ανθρώπινης δημιουργίας.Αναγνωρίζονται απο όλους, ταξιδεύουν παντού, έχουν απίστευτη διάδοση.Ήταν ιστορική αναγκαιότητα να γνωρίσει η ανθρωπότητα τον ευατό της μέσα απο τα υπέροχα δυτικά διαφημιστικά.Τίποτα δε συγκρίνεται με αυτά, ούτε τα πιο νόστιμα μακαρόνια με κιμά.Οι Βυζαντινοί αυτοκράτορες εμπόδιζαν ακόμα και τη πορεία προς τα μακαρόνια με κιμά, αυτό ήταν απαράδεκτο, απο το 1204 και μετά επανορθώθηκε αυτή η αδικία.Τα πράματα έπρεπε να τρέξουν, να κυλήσουν φυσικά.Ο Γιάννης πέταξε τα ψίχουλα στα περιστέρια, της έδωσε ένα φιλί.Γνωρίστηκαν στη Βενετία, με φόντο τους κλεμμένους βυζαντινούς θησαυρούς, είπε ναι, δέχτηκε..

Χρήστος Βακαλόπουλος-Γραμμή του Ορίζοντος


Σχόλια στο Βυζαντινό πολιτισμό (υπαρξιακό υπόβαθρο)



Ο βυζαντινός πολιτισμός ούτε τέλειος ήταν ούτε απέφυγε την αποτυχία του η τα λάθη του στο κοινωνικό οικονομικό η πολιτικό επίπεδο.Εάν το Βυζάντιο το κρίνουμε ηθικά και αξιολογικά,θα βλέπαμε ότι πρόκειται ένα κακό Βυζάντιο με διχόνοιες,εμφυλίους σπαραγμούς,με εγκληματικότητα ιδίως στο πολιτικό του η και στρατιωτικό του επίπεδο,με ανισότητα κοινωνική πλούσιων και φτωχών και άλλα χαρακτηριστικά που συναντούμε σε κάθε ανθρώπινο πολιτισμό.Ακόμη και στον εκκλησιαστικό χώρο δεν έλλειψαν οι καταχρήσεις και η εκμετάλευση ενδεχομένως των εξουσιών που απέρρεαν από την αυθεντική πνευματική παράδοση της χριστιανικής κοινότητας.

Η επιτυχία του Βυζαντίου έγκειται στο ότι για πρώτη φορά στην ιστορία των ανθρώπινων πολιτισμών,ο ανθρώπινος πολιτισμός(ύστερα από τις εφηβικές αρχαιοελληνικές προτυπώσεις)αγωνίζεται και πασχίζει να μεταμορφώσει τον όλο ανθρώπινο βίο σε ανοικτή κοινωνία προσώπων…Τούτη η υπεροχή του βυζαντινού πολιτισμού είναι συγχρόνως η αδυναμία του.Για αυτό απέτυχε ενδικοσμικά και θα αποτυχαίνει πάντα το Βυζάντιο και ο πολιτισμός του.Διότι ότι ‘πετυχαίνει’ ενδοκοσμικά είναι ψευδές,αυταρχικό και απρόσωπο.Και βέβαια η αποτυχία του Βυζαντίου είναι η επιτυχία του…

Πολλοί σύγχρονοι ερευνητές έγραψαν για τα υπέρ του βυζαντίου και τα κατά.Το Βυζάντιο και ο πολιτισμός του δεν είναι ούτε τα υπέρ,ούτε τα κατά.Ο Βυζαντινός πολιτισμός δεν είναι άλλο από τη θεία, κοσμοποιό λειτουργία ως κίνηση ερωτική και νοσταλγική της ύλης και του κόσμου στην κοινωνία των προσώπων.Η λειτουργία ως σύναξη της εκ-κλησίας των απανταχού προσώπων,ανεξαρτήτως έθνους η φυλής,επι τω αυτώ,ως το κατεξοχήν κοινωνικό και πολιτικό γεγονός.Η λειτουργία ως κοσμοποιός κίνηση οδηγεί τα όντα από έκπληξη σε έκπληξη και από παρουσία σε παρουσία.Στο βυζαντινό κόσμο η τεχνική,η τέχνη,η επιστήμη,η πολιτική,η οικονομία,οι κοινωνικοί θεσμοί,έστω και αν απέτυχαν,δεν αυτονομήθηκαν.Όσο τους ήταν δυνατό και όσο ήταν δυνατό στους ανθρώπους ,οι βυζαντινοί υπηρέτησαν  τον νόστο και τη συνάντηση των ζώντων προσώπων πέρα από τη φυλακή του χώρου και του χρόνου.Πέρα από την απροσωπία του προοδευτισμού,της ανάπτυξης,της εξουσίας,του κέρδους και του αυταρχισμού.Η επιτυχία η η αποτυχία είναι το δεύτερο.Το πρώτο είναι ότι το Βυζάντιο μας κληροδότησε τη θεία Λειτουργία ως νοσταλγία και μετοχή του κατεξοχήν Άλλου.Εάν τον βυζαντινό τρόπο ζωής ως νοσταλγικής λειτουργίας τον βλέπουμε απόκοσμο η δύσκολο η σκληρό, είναι που δεν αγαπήσαμε πολύ, που δεν ερωτευθήκαμε πολύ…

Γεώργιος Παύλου,Νόστος ασύμμετρος προσώπου,Β΄τόμος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου